Friday, 11 December 2015

#SiapaAku? SEGMEN 2015 Kalia.





Segmen berlangsung sehingga 30 December 2015 [1159 AM]

Siapa aku?
Entah. Kalau sesiapa tanya aku siapa, aku akan jawab "Karimah". Yeah, i'm proud of myself. Aku tahu nama aku tak se-glamour orang lain, tapi aku bangga dengan nama aku. Nama yang abahumi aku kasi. Nama yang memberi maksud "yang mulia" dan salah satu daripada 99nama'nama Allah :)

Zaman sekarang aku lihat, semua taknak guna nama asal tapi guna nama yang dia rasa glamour. Em bagi aku, orang yang macam ni sebenarnya tak appreciate mak;ayah dia.

Aku pernah tanya abah aku, kenapa nama adik beradik aku semua pendek'pendek. Macam nama aku, Karimah. Takde Nur, takde Nurul. And abah aku bagi jawapan yang agak menyentuh hati aku. Haha.

Abah cakap "Abah taknak nanti kawan'kawan, orang lain panggil awak semua dengan nama pendek sebab nama awak semua panjang sangat. So, abah bagi yang pendek supaya makna disebalik nama awak tak diubah. Setiap kali orang lain panggil awak, setiap kali itu lah dia mendoakan yang baik'baik."

Aku be like "Terima kasih abah."

Huhu.

Bagi aku, siapa diri aku adalah siapa yang Allah nak kita jadi. Allah dah tetapkan peraturan yang kita takboleh ingkar. Contoh, Allah takbagi kita jadi bongkak. So, kita takboleh jadi bongkak walaupun kita cakap itu adalah diri kita sendiri. huh. Aku takpasti korang yang baca ni faham atau tak.

Sebab aku tengok trend budak'budak zaman sekarang, takboleh ditegur, melenting. Dan sentiasa gunakan prinsip 'Be yourself' ke arah yang Allah tak suka.

Em, aku pun ada khilafnya. Mungkin hati aku lebih hitam daripada hati korang. Tapi sama'sama berubah. Ye tak? InShaaAllah :)

Sekian, maaf cerita aku ke arah pendapat aku sendiri huhu. Jangan lupa join! :D



12 comments:

  1. Assalamualaikum, salam ukhuwah dari akak, yang datang dari segmen sama..

    http://starlavenderluna.blogspot.my/2015/12/siapaaku-segmen-2015-kalia.html

    Best of luck, sis... =D

    ReplyDelete
  2. salam perkenalan,karimah;).Bonda singgah & follow sini dari segmen y sama;)

    ReplyDelete
  3. Assalamualaikum, saya singgah dari segmen yang sama :)

    http://ash-tsukidate.blogspot.my/2015/12/siapaaku-segmen-2015-kalia.html

    ReplyDelete
  4. ..but Karimah is a nice nime for sure :D

    nice to know you.. hehe

    ReplyDelete
  5. @Shikin Razali Waalaikumussalam akak :D Salam ukhuwah jugak :D Thank you sudi singgah ^^

    ReplyDelete
  6. @Melissa Muklis Alhamdulillah terima kasih :D Nice to know you too :)

    ReplyDelete
  7. assalamualaikum, hi! qila singgah balik, from the same segment! ;D

    http://palefreaks.blogspot.my/2015/12/siapaaku-segmen-2015-kalia.html

    ReplyDelete
  8. Singgah dari segmen yang sama :)

    Selamat bersegmen :)

    Done follow :)

    ReplyDelete
  9. Salam,
    berbalas singgah dari segmen yg sama :D

    http://noradzwatyrokkafella.blogspot.my/2015/12/siapaaku-segmen-2015-kalia.html

    ReplyDelete
  10. Syilah singgah sini. Hehe yeps, kita sama umur. Nice to know you, Karimah :)

    ReplyDelete

 
 photo cats_zpscdjdlx5h.jpg